fbpx

Manager Business Development & Operations; Jorien Loots

“Peoplehouse claimt niet altijd de juiste antwoorden te hebben, maar we weten wel de juiste vragen te stellen. Dat vind ik het unieke en het leuke aan Peoplehouse.”

“Peoplehouse weet de juiste vragen te stellen”

Een uitgekookt carrièreplan heeft Jorien Loots (26) nooit gehad, toch zit ze nu als Manager Business Development & Operations bij Peoplehouse precies op de juiste plek. Allemaal dankzij haar ondernemerszin, daadkracht én motivatie om vooral te doen waar ze gelukkig van wordt.

“Wat ga je in je nieuwe functie precies doen?”

“Ik ga me bezighouden met het binnenhalen van nieuwe opdrachten voor de Young Entrepreneurs, vooral in de bouw- en maaksector. Daarnaast ben ik samen met Ellen verantwoordelijk voor de nieuwe batch Young Entrepreneurs, die in maart gaan starten. Ellen zal zich meer op persoonlijk vlak over hen ontfermen. Ik hou me vooral bezig met hun entrepreneurial development. Onder andere ga ik samen met hen er voor zorgen dat het juiste stappenplan (tot innovatieve oplossingen) gevolgd wordt bij de klant waar we mee samen werken. Daarnaast bewaak ik met hen de (lopende) processen en deadlines in een project en geef hen continu feedback over de juiste samenwerkingsattitude met onze klanten. Ik werk bij Peoplehouse samen met alleen maar slimme, ambitieuze en inspirerende mensen. Ik ben nog maar net begonnen, maar kan oprecht zeggen: elke dag is een feestje.”

 

“ Wat zijn je eerste doelen de komende maanden?”

“Allereerst wil ik me helemaal onderdompelen in de manier waarop Peoplehouse werkt, de zogenaamde Peoplehouse Way of Working, zodat het DNA van het bedrijf zichtbaar en voelbaar is in alles wat ik doe en zeg. Dat is nodig om zoveel mogelijk klanten en toffe opdrachten binnen te halen, maar ook van groot belang in de begeleiding van de Young Entrepreneurs. Ik werk nu bijvoorbeeld hard aan het ontwikkelen van mijn eigen pitch. In een minuut moet ik duidelijk kunnen maken wat Peoplehouse is en waar het voor staat. De Peoplehouse manier van werken wil ik me helemaal eigen maken.”

 

“Hoe ziet die Peoplehouse Way of Working eruit?”

De Peoplehouse Way of working is gebaseerd op de methodes Design Thinking en Lean Startup en dienen als basis voor het lanceren of herontwikkelen van (nieuwe) producten, diensten en/of processen. “Eén heel belangrijk aspect in deze agile werkwijze is het open staan voor feedback van je omgeving om sneller en beter te schakelen. Die attitude komt absoluut bij Leonie vandaan. Ik ken niemand die zo goed feedback geeft en ontvangt als zij. Bij Peoplehouse is de sfeer open en transparant waardoor er ruimte is voor het delen van ideeën. Mensen vragen aan elkaar: ‘Hé, wat vind jij hiervan?’ En er wordt eerlijk antwoord gegeven, of het nou positief of negatief is. Iedereen weet: mijn mening doet ertoe. Dat vergroot het werkplezier. Bovendien zet het aan tot creatief nadenken, waardoor innovatieve oplossingen sneller boven komen drijven.”

 

“Is dat ook de toegevoegde waarde van Peoplehouse voor bedrijven?”

“Kijk, vrijwel iedereen die bij Peoplehouse werkt is piepjong. Generalisten, bovendien. En juist daarom weten we de vragen te stellen die professionals met jarenlange ervaring en vaak vastgeroeste patronen (laten we eerlijk zijn) over het hoofd zien. Wij kijken met een frisse blik naar bepaalde vraagstukken en weten daar vervolgens nieuwe technologieën aan te koppelen. Zo ontstaat innovatie. Peoplehouse claimt niet altijd de juiste antwoorden te hebben, maar we weten wel de juiste vragen te stellen. Dit combineren we vervolgens met het gebruik van de juiste tools en methodes. Dat vind ik het unieke en het leuke aan Peoplehouse.”

 

“Waar zie jij nog kansen voor Peoplehouse?”

”Uiteindelijk willen we natuurlijk ultieme world domination op het gebied van innovatie en ondernemerschap – op ieder vlak, in iedere sector en voor iedereen. Maar om van A naar Z te komen, moeten we eerst uitvinden wat tussenstappen B, C en D zijn. Een keuze vóór iets is vaak ook een keuze tegen iets anders. We zullen prioriteiten moeten stellen. Het continu blijven structureren en het verhelderen van de strategie is daarin cruciaal. Niet alles kan tegelijk. Specifiek voor mezelf zie ik het als een enorme uitdaging mijn eigen doelen en targets te halen. Heerlijk, om zo competitief met mezelf te zijn.”

 

“Ben je competitief? ”

“Ik ben een enorme sportfanaat en doe intensief aan bodybuilding en krachtsport. Ik train vijf a zes keer in de week. Competitief? In ieder geval sportief met een grote dosis doorzettingsvermogen. Ooit hoop ik nog een keer mee te doen aan het Nederlands Kampioenschap powerliften. Tijdens de lunch fungeer ik regelmatig als vraagbaak op het gebied van voeding en training.”

 

“Wat heeft de krachtsport jou gebracht?”

“Sporten geeft mij veel energie en zelfvertrouwen. Tijdens krachttraining kom je vroeg of laat op een dood punt. Het wordt zwaar, je kan niet meer of je lijkt geen progressie meer te maken. Wie op zo’n punt doorzet, ontdekt dat je altijd sterker bent dan je denkt. En als je na een tijdje terugkijkt, zie je altijd vooruitgang. Zo is het ook in het leven. Soms voelt het alsof je stilstaat of vastloopt, maar juist dan is het zaak om door te zetten. Dankzij krachtsport voel ik mij niet alleen fysiek sterker, maar ook mentaal.”

 

“Ben jij altijd zo’n aanpakker geweest?”

“Ja, ik organiseerde op mijn dertiende al een goede doelen-dag op mijn middelbare school. Als er ergens een debatteam werd opgericht, zat ik erin. Op mijn vijftiende verhuisde ik in mijn eentje naar een campus in Amerika om daar mijn vwo af te ronden. Dingen organiseren, aanpakken en gewoon doen – dat zit in mijn persoonlijkheid.”

 

“Ook op het gebied van carrière? ”

“Ik vind mezelf niet per se carrièregericht. Ik doe wel veel, maar vooral omdat ik het leuk vind. Zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar het Start-Up Weekend Amsterdam georganiseerd omdat ik daar veel energie van krijg, niet omdat het goed staat op mijn cv. Na mijn studie Work & Organizational Psychology ben ik een eigen bedrijfje begonnen, maar dat is uiteindelijk geklapt.”

 

“Hoe ben je uiteindelijk bij Peoplehouse terecht gekomen? ”

“Ik zag mezelf niet achter een bureau wegkwijnen bij een grote corporate. Ik heb een neuspiercing door mijn neus laten schieten en bedacht: ‘ik ga nergens werken waar ik mijn neuspiercing niet mag houden’. Ik ben een tijd gaan reizen en heb zelfs even als hotelmanager gewerkt in Marokko voordat ik aan de slag ging als clubmanager bij Fit for Free. Uiteindelijk werd ik daar opeens binnen acht maanden regiomanager. Via via leerde ik Leonie kennen toen zij begin 2017 Peoplehouse oprichtte. Vanaf de zijlijn keek ik met haar mee, maar ik zat nog op mijn plek bij Fit for Free. Uiteindelijk was de timing nu perfect om bij Peoplehouse aan de slag te gaan.

 

“Had je wel een ultiem doel?”

“Mijn overkoepelende carrièredoel is het vergroten van werkgeluk bij mensen. Ik wil ervoor zorgen dat meer mensen met meer plezier naar leukere banen gaan. Dat is een groot streven, maar ik heb het voor mezelf onderverdeeld in werkervaringen die ik op wil doen. In het buitenland werken, meedraaien bij een start-up, bij een heel groot marketinggericht bedrijf werken, bij een beursgenoteerde multinational of binnen een groot consultancy-kantoor. Al die ervaringen zullen me de juiste bagage geven om ooit mijn eigen bedrijf op te richten, waarmee ik individuen en organisaties wil begeleiden in de zoektocht naar meer werkgeluk.”

 

“Wat is jouw belangrijkste carrièreles?”

“Schrijf bewust je eigen verhaal. Tijdens sollicitatiegesprekken gaat het uiteindelijk altijd om je eigen verhaal, niet om wat je gedaan hebt. En als iemand met jou in zee gaat, doet hij dat om jou. Omdat jouw persoonlijke verhaal iemand raakt of aanspreekt. Zoveel mensen volgen bepaalde carrièrestappen omdat ze denken dat het zo hoort, niet omdat het bij hen past. Dat is zo zonde. Ik heb nooit op een berekenende manier over mijn carrière nagedacht, maar ben altijd op de juiste plek terecht gekomen. Puur door te doen wat ik leuk vind.”