fbpx

Het 2030 denken van Ellen Visser

“Een ondernemende mindset creëren bij werknemers”

Peoplehouse bestaat inmiddels alweer 1 jaar. Ellen heeft als Talent Development Manager van Peoplehouse veel energie gekregen van het enthousiasmeren, challengen & inspireren van jonge ondernemers door wat wij aanbieden in ons Entrepreneurs Lab. Maar ze gaat verder: Kunnen we nog meer mensen inspireren met dit gedachtegoed? Ellen neemt ons mee in haar plannen voor het komende jaar.

We hebben net ons 1-jarig bestaan gevierd en ik durf te zeggen dat we écht gegroeid zijn. Ja, wat aantal werknemers betreft (van 2 naar 20), maar zeker ook op het gebied van kennis, skills en mindset. Er is een collectief ontstaan van Young Entrepreneurs van allerlei achtergronden (van architect tot jurist, van industrieel ontwerper tot gedragswetenschapper, van bouwkundige tot politicoloog) die de handen ineen hebben geslagen en in korte tijd veel hebben weten te bereiken. Door hun deelname aan het trainingsprogramma van Peoplehouse – het Entrepreneurs Lab – worden ze verder opgeleid en leren ze de ondernemersskills die ze nodig hebben.

De YE’s worden nu op projectbasis uitgezonden om bedrijven te helpen te innoveren door het toepassen van onder andere de lean startup-methode en design thinking, maar ook door het meegeven van de “2030-mindset”: toekomstbestendig worden. Vanuit deze methodes en met ons eigen sausje hebben wij onze eigen Peoplehouse Way of Working gecreëerd die we toepassen op de projecten bij onze klanten. Soms sta ik versteld van de kracht van deze mix van persoonlijkheden en disciplines: they really get shit done.

Innovatie: hoe dan?
Een veelgehoord probleem is dat onze klanten zelf wel willen innoveren, maar dat het (soms nét) niet van de grond komt. Waar dat aan kan liggen? Gebrek aan (technische) kennis? Nieuwe ideeën blijven hangen door een gebrek aan tijd, ruimte of energie in het bedrijf om er daadwerkelijk wat mee te doen. Zonde! Om echt te innoveren is dus een ondernemende mindset nodig waarbij iedereen in het bedrijf écht openstaat voor vernieuwing.

De workshops
Vanuit hier ontstond het idee om onze eigen manier van werken ook aan bedrijven te leren. En zo gezegd zo gedaan: inmiddels staat er een prachtig workshopportfolio klaar om extern aan te bieden. We bieden verschillende soorten workshops aan. De workshops zijn opgedeeld in de categorieën ‘Team’, ‘Klant’, ‘Business’ en ‘Technology’. De samenkomst van deze categorieën vormt de innovatie ‘Sweet Spot’ (binnen de innovatiewereld leven nou eenmaal veel Engelse hippe termen…).

Doelen van de workshops zijn het creëren van draagvlak voor nieuwe ideeën (bijvoorbeeld door evaluaties en feedbacksessies), het vinden van nieuwe verdienmodellen en het bedenken en in de markt zetten van nieuwe producten/services. In de maand na de workshop worden er borgsessies gehouden, om te bekijken of de executie daadwerkelijk loopt zoals in de workshop was bedacht.

Benieuwd naar ons workshopportfolio? Ik denk graag mee met bedrijven over wat zij met onze workshops willen bereiken, zodat zij 2030 bestendig worden.

Tijdens haar traineeship relatiemanagement bij een grote financiële instelling ontdekte Ellen Visser waar haar passie lag. Mensen helpen het beste uit zichzelf te halen. En dat is precies wat zij als Talent Development Manager bij Peoplehouse doet. Ellen is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor de werving en selectie van ondernemende talenten, maar ook voor het programma dat zij vervolgens voorgeschoteld krijgen. Van de meest inspirerende sprekers tot uitdagende opdrachten – Ellen regelt het. Zo weet zij de juiste mensen aan Peoplehouse te verbinden én geeft ze hen de handvaten om zichzelf te ontwikkelen.