fbpx

BEWUST ONDERNEMERSCHAP HEEFT DE TOEKOMST (EN DIT IS WAAROM)

Bewuste ondernemers werken vanuit een sterke innerlijke drijfveer om de wereld mooier en beter te maken. Met hun duidelijke visie geven zij de moderne maatschappij vorm én vormen ze een inspiratie voor hun werknemers.

Onze maatschappij is al sinds mensenheugenis voortdurend in beweging, maar nog nooit waren er zoveel veranderingen als in de afgelopen eeuw. En we zijn nog lang niet klaar. Volgens Klaus Schwab, oprichter van het World Economic Forum (WEF), zitten we momenteel middenin een nieuwe industriële revolutie. De digitalisering van de afgelopen decennia is één ding, technologieën als kunstmatige intelligentie, biotech en block-chain zullen nog veel grotere veranderingen teweeg brengen de komende tijd.

Vormgevende rol
Die ontwikkelingen worden grotendeels gestuurd door een nieuwe generatie ondernemers, ziet Leonie Ebbes, oprichter van Peoplehouse. “Waar vroeger de overheid of traditionele instituten cruciaal waren voor de koers van de maatschappij, zien we nu dat ondernemers deze vormgevende rol overnemen. Zeker de ondernemers met een duidelijk inspirerend streven, die zichzelf hebben afgevraagd in wat voor wereld ze willen leven én wat daarvoor nodig is. Dat noem ik bewust ondernemerschap.”

Zij maken het verschil
Bewuste ondernemers zijn mensen als Boyan Slat, die met zijn ‘plasticvanger’ de Great Pacific Garbage Patch in de Stille Oceaan wil opruimen. Of Wouter Moekotte, die met Bio Futura zoveel mogelijk olieplastics wil vervangen door bio-based en composteerbare alternatieven. Ze zijn zich bewust van hun vormgevende rol in de samenleving én pakken daarin verantwoordelijkheid. En zo zijn er nog veel meer ondernemers die een goed verdienmodel koppelden aan hun persoonlijke missie. Zij staan nu aan het roer van game changing bedrijven die een groot verschil maken in de wereld.

Aantrekkingskracht
De impact van bewust ondernemerschap is tweeledig. Niet alleen de samenleving, ook de organisaties hebben baat bij ondernemers met een duidelijke visie. Veel ondernemers raken energie kwijt omdat hun werknemers geen eigenaarschap tonen. Bewuste ondernemers hebben hier geen last van, omdat zij als een magneet de juiste mensen aantrekken. Mensen die minstens zo intrinsiek gemotiveerd zijn en graag het beste van zichzelf willen geven. Niet per se omdat ze ervoor beloond worden, maar omdat ze deel willen uitmaken van het grotere geheel. Ze worden aangetrokken door de vormgevende capaciteit van de onderneming.

2030-proof
Ook dáárom heeft bewust ondernemerschap de toekomst. Iemand kan nog zulke geweldige ideeën hebben, ze zullen nooit tot bloei komen als mensen zich niet betrokken voelen. Bewuste ondernemers hebben een duidelijke visie voor de samenleving en trekt mensen aan die net zo visie-gedreven en gemotiveerd zijn als zijzelf. Dat is het stevige fundament voor een organisatie die 2030-proof is.

Deze serie gaat over bewust ondernemerschap. In het volgende artikel zal verder worden ingezoomd op hoe een organisatie 2030-proof wordt door eigenaarschap te creëren bij werknemers.

Als freelance journalist en copywriter maakt en bedenkt Joanne Wienen zowel journalistieke als commerciële content voor tijdschriften, bedrijven en merken. Zo schrijft zij voor o.a. Glamour en Bedrock Magazine over psychologie, populaire cultuur en lifestyle, maar bedenkt ze met net zoveel enthousiasme hoe bedrijven als Peoplehouse door middel van inspirerende content en waardevolle inhoud hun doelgroep kunnen bereiken.